کالری های موجود در گوجه فرنگی

به گزارش وبلاگ حساب و کتاب، آیا کسی را می شناسید که نسبت به سس گوجه فرنگی بی تفاوت و بی میل باشد؟ آیا می توانید غذای خوشمزه ، تند و ادویه دار را تصور کنید که از پوره گوجه فرنگی در آن استفاده نشده باشد؟ آیا می دانید که فوائد گوجه فرنگی در سلامت

کالری های موجود در گوجه فرنگی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آیا کسی را می شناسید که نسبت به سس گوجه فرنگی بی تفاوت و بی میل باشد؟ آیا می توانید غذای خوشمزه ، تند و ادویه دار را تصور کنید که از پوره گوجه فرنگی در آن استفاده نشده باشد؟ آیا می دانید که فوائد گوجه فرنگی در سلامت بیش از فوائد سیب می باشد؟

گوجه فرنگی، که بومی جنوب امریکا است، گیاهی علفی یا برگسان است که با نام علمی سولانوم لیکوپرسیکام شناخته می گردد. گوجه فرنگی طعم تند و خوشمزه ای داشته و در سراسر دنیا با هزاران گونه گشاورزی رشد می نماید. گوجه فرنگی گیلاسی، گوجه فرنگی بیف استیکی (گوجه های درشت)، گوجه فرنگی آلویی (گوجه بیضی و گلابی شکل)، گوجه فرنگی نوع رومی (گوجه کشیده) چند گونه متداول از گوجه فرنگی را تشکیل می دهند. تقریباً تمام گوجه فرنگی ها در حالت رسیده به رنگ قرمز درمی آیند، اما تعدادی از گونه های آن به رنگ زرد، نارنجی، صورتی، ارغوانی، سبز، سیاه یا سفید هم در دسترس می باشند.

مقدار کالری

گوجه فرنگی قرمز گیلاسی، رسیده، خام، 1 فنجان، 149 گرم: 27 کالری

قرمز، رسیده، پخته شده، آب پز، بدون نمک، 1 فنجان، 240 گرم: 43 کالری

زرد، خام، 1 فنجان، خرد شده، 139 گرم: 21 کالری

کنسرو، رب گوجه فرنگی، با نمک، نصف فنجان، 131 گرم: 107 کالری

آب گوجه فرنگی، کنسرو، با نمک، 1 فنجان، 243 گرم: 41 کالری

اطلاعات فوق در مورد کالری های موجود در گوجه فرنگی، این مطلب را روشن می سازد که گوجه فرنگی یک ماده غذایی کم کالری است.

ارزش غذایی

1 فنجان گوجه فرنگی گیلاسی (149 گرم) حاوی مواد مغذی ذیل است:

کالری: 8ر26

پروتئین: 3ر1 گرم

ویتامین A: 1241 واحد بین المللی (IU)

ویتامین C: 9ر18 میلی گرم

ویتامین E: 8ر0 میلی گرم

ویتامین K: 8ر11 میکروگرم

تیامین: 1ر0 میلی گرم

نیاسین: 9ر0 میلی گرم

ویتامین B6: 1ر0 میلی گرم

فولات: 3ر22 میکروگرم

اسید پانتوتنیک: 1ر0 میلی گرم

کولین: 0ر10 میلی گرم

بتائین: 1ر0 میلی گرم

کربوهیدرات کل: 8ر5 گرم

فیبر خوراکی: 8ر1 گرم

قندها: 9ر3 گرم

مجموع چربی: 3ر0 گرم

مجموع اسیدهای چرب امگا 3: 5ر4 میلی گرم

مجموع اسیدهای چرب امگا 6: 119 میلی گرم

کلسیم: 9ر14 میلی گرم

آهن: 4ر0 میلی گرم

مهمیم: 4ر16 میلی گرم

فسفر: 8ر35 میلی گرم

پتاسیم: 353 میلی گرم

سدیم: 5ر7 میلی گرم

روی: 3ر0 میلی گرم

مس: 1ر0 میلی گرم

منگنز: 2ر0 میلی گرم

فلوراید: 4ر3 میکروگرم

کلسترول: 0ر0 میلی گرم

فیتواسترول: 4ر10 میلی گرم

آب: 141 گرم

خاکستر: 7ر0 گرم

بنابراین، روشن است که مقدار سدیم موجود در گوجه فرنگی کم بوده و و مقدار چربی های اشباع شده و کلسترول آن بسیار پایین است. گوجه فرنگی سرشار از تعدادی ویتامین همانند ویتامین E (آلفا توکوفرول)، تیامین، نیاسین، ویتامین B6، فولات و مواد معدنی مختلفی مانند مهمیم، فسفر و مس می باشد. گفته می گردد که گوجه فرنگی منبع بسیار خوبی از فیبر خوراکی، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم و منگنز است. بخش بزرگی از کالری موجود در گوجه فرنگی به علت قند موجود در آن است.

فواید آن در سلامت

گوجه فرنگی به این علت که دارای کالری کمی است، می تواند در هر رژیم کاهش وزن گنجانده گردد. پتاسیم موجود در گوجه فرنگی به کنترل ضربان قلب و فشار خون یاری می نماید. مصرف منظم گوجه فرنگی بدون دانه به پایین آمدن خطر تشکیل سنگهای کلیه و سنگ کیسه صفرا یاری می نماید.

آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی باعث محافظت در برابر انواع مختلف سرطان مانند سرطان های روده بزرگ، پروستات، سینه، ریه و سرطان پانکراس می شوند. ویتامین C موجود در گوجه فرنگی با خواص آنتی اکسیدانی خود، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت ساخته و با مهار رشد رادیکال های آزاد به جلوگیری از سرطان یاری می نماید.

فیتوکمیکال هایی مانند لیکوپن و کاروتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی می توانند از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد اکسیژن محافظت نمایند. گوجه فرنگی های قرمز به طور ویژه سرشار از قدرتمندترین لیکوپن آنتی اکسیدان فلاونوئید بوده که احتمال ابتلاء به سرطان پروستات را کاهش می دهد. براساس تحقیقات اجرا شده، لیکوپن بعلاوه از پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه های یو وی (UV) محافظت می نماید.

گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین A و فلاونوئیدهایی مانند کاروتنِ آلفا و بتا، لوتئین و گزانتین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و نقش مهمی در بینایی ایفاء می نمایند. ویتامین A می تواند غشاهای مخاطی را سالم ساخته و پوست شما را تقویت سازد. فلاونوئیدها به کاهش احتمال ابتلاء به سرطان های ریه و دهان یاری می نمایند.

وجود ویتامین K به منظور لخته شدن مناسب خون به جهت جلوگیری از خونریزی لازم است. فولات موجب کاهش احتمال نقص های مادرزادی در نوزاد می گردد، البته در صورتی که مادر به طور مرتب در طول دوران بارداری و قبل از آن گوجه فرنگی مصرف نماید.

به جای آنکه بر سر این موضوع بحث و جدل کنید که آیا گوجه فرنگی میوه یا سبزی است، بهتر و مفیدتر است که آن را به طور مرتب مصرف نمایید. شما می توانید گوجه فرنگی را به شکل خام، پخته، خشک شده و پودر شده مصرف نموده و یا می توانید یک لیوان آب گوجه فرنگی را نوش جان کنید. به منظور کسب بیشترین بهره از فوائد گوجه فرنگی در سلامت، توصیه می گردد که آن را به صورت تازه و خام مصرف کنید. اکنون که از مقدار کالری و فوائد گوجه فرنگی در سلامت اطلاع یافتید، می توانید آن را به رژیم غذایی خود وارد ساخته و زندگی توأم با سلامتی را در پیش گیرید.

منبع: راسخون

به "کالری های موجود در گوجه فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالری های موجود در گوجه فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید