شرایط ارزشیابی رتبه بندی معلمان

به گزارش وبلاگ حساب و کتاب، نمایندگان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه نظام رتبه بندی معلمان با ماده 2 این لایحه با 188 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

شرایط ارزشیابی رتبه بندی معلمان

ماده 2 تصریح می کند؛ در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می فرایند:

1 - معلمان: به افرادی اطلاق می شود که رسالت خطیر صرفاً تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیرو های توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحد های آموزشی و تربیتی

2- شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، خلاقیت، نوآوری و ویژگی های فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد این امکان را می دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.

3- صلاحیت معلمی: مجموعه ای از شایستگی های ناظر بر جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت های تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندی های ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم وتربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.

1- 3- شایستگی عمومی: مجموعه ای از صفات و ویژگی های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می کند و پایبندی فرد را به ارزش ها، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از شایستگی ها در طول خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی مرتبط با معلمان و مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار می گیرد.

2 - 3- شایستگی تخصصی: مجموعه ای از توانمندی های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی - یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آن ها برخوردار باشد.

3 - 3- شایستگی حرفه ای: مجموعه ای از توانمندی های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران

4- تجربه: توانمندی هایی است که افراد مذکور در بند (1) این ماده در طول سال های خدمت کسب نموده اند.

5- نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه ای از اصول، قواعد و فرآیند هایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (1) این قانون مبتنی بر ارزش های اسلامی در چارچوب این قانون طراحی و اجراء می شود.

6- رتبه: سطحی از تجربیات، شایستگی ها و مهارت ها عملکرد های فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزشیابی تعیین می شود.

تبصره: اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی و شاغل در آموزش و پرورش براساس معیار های ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری ارزیابی می شوند.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

مهم ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه وبلاگ حساب و کتاب بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "شرایط ارزشیابی رتبه بندی معلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط ارزشیابی رتبه بندی معلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید