افسردگی در کمین بچه ها تبلیغات

به گزارش وبلاگ حساب و کتاب، سیما فردوسی روان شناس و استاد دانشگاه معتقد است حضور بچه ها در آگهی های تبلیغاتی، عطش مدل شدن و رفتن به قالب فشن شوها را از کودکی در آن ها ایجاد می کند.

افسردگی در کمین بچه ها تبلیغات

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ حساب و کتاب، سیما فردوسی استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره استفاده از بچه ها در آگهی های بازرگانی و تبلیغات در تلویزیون و آسیب شناسی این پدیده به مهر گفت: هر آنچه را که در آن افراط کنیم مشکل پیش می آید. استفاده از بچه ها در پیام های بازرگانی نیز به همین نحو است، به ویژه اگر بار تبلیغات به دلیل شیرینی بچه ها باشد و قرار باشد او به این شکل جلب توجه کند، خوب نیست و درست نیست که از کودکمان به عنوان وسیله تبلیغاتی استفاده کنیم .

وی با اشاره به اولین پیامدهای حضور بچه ها در آگهی های بازرگانی اظهار کرد: بچه ها با حضور در پیام های بازرگانی و بازی و جلوه گری در آن ها عادت می کنند و یاد می گیرند این چنین جلب توجه کنند .

دغدغه مدل شدن یا حضور در فشن شو

فردوسی همچنین به ادامه این نگاه در کودک اشاره کرد و گفت: این بچه ها در بزرگی هم دوست دارند مدل یا بازیگر شوند و به فشن شوها بروند و اگر چه بازیگری حوزه ای منفی نیست اما این نوع افراط و دغدغه از کودکی برای بچه ها خوب نیست .

وی اضافه کرد: بچه ها باید دوره کودکی خود را طی کنند و اگر در استفاده تبلیغاتی از آن ها افراط شود شخصیت آن ها به شکل صحیح در کودکی شکل نمی گیرد .

شومن شدن و اعتماد به نفس کاذب

این مشاور خانواده در ادامه به دیگر عواقب حضور بچه ها در پیام های بازرگانی اشاره و بیان کرد: در بسیاری از موارد دیده شده است که این بچه ها در سال های بعد در دنیای حقیقی چیزی برای ارایه ندارند، ولی دوست دارند نوعی شومن باشند و خود را به گونه ای ارایه دهند. این بچه ها اعتماد به نفس کاذبی به دست می آورند و می خواهند به شکل های مختلف خود را نشان دهند. بچه ها عطشی پیدا می کنند برای دیده شدن و بعد اگر چیزی برای عرضه نداشته باشند سرخورده می شوند .

فردوسی با اشاره به شکوفایی استعدادهای بچه ها در همه ابعاد و جهت ها بیان کرد: استعداد بچه ها باید در همه ابعاد رشد کند و نه اینکه فقط برای تبلیغ کالا و لباس استفاده شود. دنیای حقیقی به کودک اعتماد به نفس واقعی می دهد که در ارایه خلاقیت ها و مهارت های واقعی بروز و ظهور پیدا می کند .

افسردگی در کمین بچه ها تبلیغات!

این روانشناس و استاد دانشگاه همچنین با اشاره به یکی دیگر از شایع ترین معضلات در استفاده تبلیغاتی از بچه ها، شرح داد: این بچه ها وقتی بزرگ می شوند آن شیرینی و جذابیت اولیه را از دست می دهند و ممکن است حضورشان در تبلیغات کوتاه مدت باشد. بعد از آن وقتی دیگر در این حرفه از آن ها استفاده نشود این موقعیت را درک نمی کنند و احساس می کنند چیز باارزشی را از دست داده اند و دیگر در ردیف آدم های مورد توجه نیستند. که این مساله باز هم سرخوردگی و افسردگی را برای بچه ها به دنبال خواهد داشت .

وی با اشاره به برخی از مراجعان خود بیان نمود: من مراجعانی در همین حوزه ها داشته ام که اعتماد به نفس شان کاهش یافته است و دیگر انگیزه و اشتیاقی برای کارهای سخت تر و شرکت در رقابت های سالم پیدا نکرده اند .

فردوسی در خاتمه به خانواده ها هشدار داد که بچه های شان را در راستای استعدادها و مهارت هایی هدایت کنند که با افراط در دیده شدن همراه نباشد .

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "افسردگی در کمین بچه ها تبلیغات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی در کمین بچه ها تبلیغات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید